lördag 31 maj 2008

Studenttårtor

Jag hade glädjen att få göra studenttårtorna (2 st likadana) till min mans kusin. Jag hade fått noggranna önskemål om fyllning & utseende, så det gällde att försöka förverkliga önskemålen ;-). Så här blev det:
Ljus sockerkaka
Jordgubbsvaniljmousse
Mosade jordgubbar
Vaniljkrämsgrädde
Lock av marsipan, med ett tunt lager cream cheese frosting under
Spritsad med vispgrädde
Alla dekorationer gjorda i marsipan. (Marsipanen till mössan har jag färgat vitare med vit pastafärg).

Jordgubbsvaniljmoussen var god och somrig.

Övre lagret fyllning bestod av ca 600 g (300 g i varje tårta) frysta sockrade jordgubbar, och ovanpå dem hade jag alltså vaniljkrämsgrädde; till den behövdes till båda tårtorna 2 påsar vaniljkrämspulver, 4 dl mjölk och 4 dl vispgrädde. Eventuellt kunde man ha i lite gelatin i den också för den blev ganska lös. Men tårtorna blev rejält fuktiga i alla fall ;-).

Närbild på mössa och ros:


Närbild på rosen (tack Melle för lånet av utstickare :-))!


Båda tårtorna: