fredag 30 maj 2008

Molly Mus


Vår yngre sons 2-årstårta. Och jo, han fick en trehjuling i födelsedagspresent :-).

Ljus sockerkaka
Pollymousse
Mangogrädde
Molly Mus målad på marshmallowfondant med pastafärger
Spacklad med cream cheese frosting under bilden
Spritsad med vispgrädde

Pollymoussen gjorde jag som jag gör all chokladmousse, men den här gången jag lite mera choklad än vanligt, ca 200 g pollykulor.

Det var andra gången jag gjorde en målad bild, och tja, det hör kanske inte till mina favoritmetoder för att dekorera tårtor, men det är ändå ett ganska behändigt sätt, speciellt som man kan göra klar bilden i god tid innan den skall användas. Den här gången hade jag gjort klart bilden en vecka innan kalaset och förvarat den under en tårtkupa. Bilden hann torka ganska mycket men jag satte den på tårtan kvällen innan kalaset och under ett dygn i kylskåpet blev den tillräckligt mjuk så det var inga problem att skära i tårtan.

Att spritsa grädde är inte alls så enkelt men det är väl bara att fortsätta träna ;-). Den här gången hittade jag bra tips hos Kinuskikissa, tack för dem :-).