söndagen den 6:e juli 2008

Cream Cheese Frosting

Cream cheese frosting egentligen avsedd som frosting till cupcakes men fungerar bra att ha som spackling under marsipan/sugarpaste också. Receptet är ur A Piece of Cake. Så här gör man:

60 g mjukt smör
5 dl florsocker
1 tsk vaniljsocker
1 msk färskpressad citronsaft (eller citronarmom. Om man använder krämen som spackling tycker jag man kunde man använda olika aromer beroende på vilka fyllningar man har i tårtan. Men som frosting till cupcakes passar det säkert bäst med färskpressad citronsaft).
100 g naturell färskost

Rör ihop alla ingredienser till en krämig smet. Spackla tårtan eller bred ut frostingen på cupcakesen. Om man använder den som frosting till cupcakes kan det vara en rolig idé att färga den i olika färger.

15 kommentarer:

  1. en glad och god överraskning i smaken!

    SvaraRadera
  2. Men till hur många CC´s räcker detta? Superbra och fin blogg! :D

    SvaraRadera
  3. Tack Caroline! Den här räcker väl till ca 12 cupcakes.

    SvaraRadera
  4. Hej,

    ljuvliga cupcakes du gjort. Jag är nybörjare och undrar ifall du vet varför det blir florsockerbollar i min cream cheese frosting då jag lagar. Kanske lösningen skulle vara att blanda med elvisp och inte för hand?

    Tusen tack för hjälpen!

    SvaraRadera
  5. Tack för din kommentar!
    Jo, jag blandar alltid med elvisp. Och för att undvika klumpar i florsockret kan du sikta det innan du använder det.

    SvaraRadera
  6. hej( 0:

    tusind tak for en super fin og flot blog, jeg er helt vild med dine flotte kager. Jeg er en dansk pige på 32 år, der også elsker at bage, synes det er så super flot, så flot de bliver pyntet, det er virkelig professionelt, det kan jeg ikke, men har tænkt på at lære det. jeg har desværre heller ingen blog men har tænkt på at få en. Tusind tak for en dejlig blog. hilsen Tine - tineogpoul@gmail.com

    SvaraRadera
  7. Stort tack för din fina kommentar!

    SvaraRadera
  8. Jag e så imponerad av allt du gjort. Själv är jag nybörjare. Blev intresserad nu när min son fyller 1 om tre veckor. Jag har suttit och kollat på din blogg i flera dagar och är helt fast, det ser ju så roligt ut! Jätte fin blogg och massa fina kakor!

    Ps. om du har några tips eller beskrivningar på kaka i djungeltema (hur man gör figurer,t.ex apa i marsipan eller sockerlag) skulle det vara skoj. (har själv aldrig gjort nåt sånt)

    SvaraRadera
  9. Tack för din kommentar, roligt att du blivit intresserad av att baka tårtor! Har inga direkt beskrivningar på djungeldjurstårtor men har gjort några:
    http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/2009/08/fodelsedagstarta-till-nelson.html

    http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/2010/02/tartor-med-djungeldjur-och-fjarilar.html

    http://bakalitenkaka-tove.blogspot.com/2010/11/boktarta-till-nicole-och-edwin.html

    och speciellt de med platta figurer var inte särskilt svåra, så nåt sånt tycker jag du kunde försöka göra! Lycka till! :)

    SvaraRadera
  10. Hej Tove!

    jag älskar din blogg, är inne MINST en gång om dagen :)

    När jag gör den här frostingen blir den lite rinnig, tror du att det kan va att jag vispar den för länge ?

    Hur länge vispar du

    SvaraRadera
  11. Tack, roligt att du gillar bloggen!
    Du Kunde prova lämna bort citronsaften helt och hållet, det gör jag oftast och då blir den inte rinnig också fast du skulle vispa ett tag (man får nog vispa ordentligt så att frostingen blir slät).

    SvaraRadera
  12. fungerar denna frosting såsom smörkrämen gör när man täcker en tårta med sugerpaste eller marsipan?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, den funkar om du inte har för fuktig tårta, den isolerar inte lika bra som vanlig smörkräm. T.ex. till jordgubbsfyllning skulle jag inte ha den, men nog om du har någon chokladfyllning.

      Radera
  13. Har tänkt göra cupcakes för första gången i morgon, skall serveras på lördag. Kan man dekorera med denna frosting dagen innan eller bör det göras precis innan servering?
    Tack på förhand!

    /Anna

    SvaraRadera