fredag 15 augusti 2008

Red Velvet Cupcakes


Jag redan länge tänkt att en Red velvet cake eller -cupcakes p.g.a. deras röda färg skulle passa bra på en kräftskiva och när jag häromdagen fick ett önskemål om att baka något smått och gott till just en kräftskiva hade jag inte svårt att bestämma mig för vad det skulle bli.

En Red velvet cake är alltså en traditionell amerikansk kaka, en mjuk chokladkaka, som man färgar röd vanligtvis med röd livsmedelsfärg. Receptet till de här cupcakesen har jag haft turen att få av en av mina läsare. Hon hade råkat kontakta mig samma dag jag fick det här önskemålet och jag passade då på att fråga henne om hon hade ett bra recept på en Red velvet cake, och det hade hon, så tack för det :-). Jag skriver ner det här i orginal och med min variation inom parentes. Det ingick en frosting också i receptet men jag valde att i stället göra en smörkräm med vit choklad - vit choklad passar ju till nästan allting :-). Nu blev mina cupcakes inte riktigt lika röda som jag hade hoppats så lite mera färg får jag nog ha i nästa gång. Men marsipanblomman ovanpå är i alla fall röd :-).

Men här är alltså receptet, det blir ca 18-20 stora cupcakes av detta:

1,5 cups socker
0,5 cup shortening (112 g smör)
2 stora ägg
2 msk kakaopulver
2 msk röd flytande livsmedelsfärg (2 msk vatten + röd pulverfärg så att vätskan blev alldeles mörkröd - tydligen inte tillräckligt i alla fall)
2,5 cups mjöl
1 tsk salt
1 cup buttermilk (0,5 cup mjölk + 0,5 cup surmjölk)
1 tsk vinäger
2 tsk vaniljextrakt (1 tsk)
1 tsk bikarbonat

Vispa socker, smör och ägg vitt och poröst. Blanda kakao och färg och vispa ner blandningen i äggsmeten. Blanda mjöl, salt och bikarbonat. Blanda mjölk och vinäger. Blanda ner mjölblandningen och mjölkblandningen omväxlande i äggsmeten. Fördela smeten i muffinsformar och grädda i mitten av ugnen i 180 grader i ca 20 minuter.