måndag 29 september 2008

Lingonvaniljmoussetårta

En liten tårta till ett månadsmöte. Önskemålet var en lätt och fräsch tårta, så jag tyckte att en moussetårta kunde passa bra. Jag har inte gjort moussetårtor så ofta så det var riktigt lärorikt att göra denna :-).

Tårtan är gjord i en form på 20 cm i diameter. Som botten hade jag vanlig tårtbotten i stället för kexbotten (eftersom tårtan ju skulle vara hälsosam ;-)).

Fyllningen är lingonvaniljmousse som också passar bra som tårtfyllning i vanlig tårta. Om man har den som tårtfyllning räcker den till två lager i en vanlig tårta på ca 24 cm i diameter.

200 g lingon
o,5 dl vatten och ca 0,5 dl socker
400 g vaniljkvarg
1,5 dl florsocker
6 gelatinblad
2 dl grädde

Koka lingon, vatten och socker tills lingonen är mjuka, ca 10 minuter. Passera genom en sil och ta ca hälften åt sidan. Blanda kvarg, lingonmos och florsocker. Blötlägg gelatinbladen. Vispa grädden. Hetta upp lingonmoset du tog åt sidan tidigare och smält gelatinbladen i det. Blanda ner gelatinblandingen med lingonkvargblandingen och blanda till sist ner den vispade grädden.

Jag gjorde också lingongelé att ha ovanpå tårtan, och till den kokade jag upp ca 100 g lingon med lite vatten och socker. Den här blandningen silade jag så jag fick ca 1,5 dl vätska, och i den heta vätskan smälte jag 3 blötlagda gelatinblad. När gelén har svalnat en aning är det bara att hälla den över tårtan.

Blomman som är gjord i sugarpaste satte jag på ett lager av krossad vit choklad i hopp om att den inte skulle smälta av fukten från lingongelén
Jag ville göra chokladkragen så tunn som möjligt men det gjorde också att den blev väldigt skör, så jag hoppas den klarade transporten till mötet utan att gå sönder...