fredag 19 december 2008

Födelsedagstårta med vinterträdgård

En födelsedagstårta som en kompis beställde till sina föräldrar som båda fyller år i slutet av december. Tanken var att den skulle avspegla båda föräldrarnas intressen: trädgårdsodling och cykling (och nu vet nog åtminstone Melle vem det handlar om ;-)). Men, eftersom (1) vi kom fram till att jag skulle göra en vintrig kaka och (2) jag inte riktigt kom på hur jag skulle modellera en cykel, blev cykeln en spade (på vintern kanske man ändå skottar mera snö än cyklar) :-). Proportionerna mellan gärdsgård-spade-granar-blommor är väldigt orealistiska, men de får kanske vara så på en tårta. Jag hade aldrig någon klar vision av hur tårtan egentligen skulle se ut, och därför vet jag inte heller vad jag tycker om slutresultatet...?

Ljus sockerkaka smaksatt med pepparkakskrydda
Svartvinbärsmousse
Chokladmousse gjord på vit choklad
Spacklad med vit chokladsmörkräm
Täckt med marsipan
Dekorationerna gjorda i sugarpaste och marsipan
"Snön" fluffy white frosting

Blommorna är jag ändå ganska nöjd med, även om vår fyraåring helt berättigat undrade varför det är blommor på en vinterkaka :-)
För att spaden och gärdsgården skulle blir så stadiga som möjligt är de gjorda runt spaghetti
Det var nog jätteklottigt att försöka få frostingen något så när snyggt på tårtan, inget jag kommer att göra flera gånger...