torsdag 4 december 2008

Glöggmoussetårta

Det var igen dags att baka något till samma möte som jag bakat lingonvaniljmoussetårtan och citron-yoghurtcupcakesen till. Den här gången var önskemålet en moussetårta med smak av jul, och det blev en glöggmoussetårta på tårtbotten smaksatt med pepparkakskrydda.

Glöggmoussen kan man ha som fyllning i vanliga tårtor också, och för två lager i en tårta på 20-22 cm i diameter behövs

200 g vaniljkvarg
200 g färskost, t.e.x med vaniljsmak
½ tsk pepparkakskrydda
2 -3 msk socker
1 dl glöggkoncentrat
5 gelatinblad
2 dl vispgrädde

Blanda kvarg, färskost, pepparkakskrydda och socker. Vispa grädden. Blötlägg gelatinbladen. Värm upp glöggen och smält de blötlagda gelatinbladen i den heta glöggen. Blanda långsamt glöggblandningen i kvarg-färskostblandningen. Vänd till sist försiktigt ner den vispade grädden. Låt eventuellt moussen stelna en aning innan du fyller tårtan.

Ovanpå tårtan har jag gjort en glöggelé på 1 dl glöggkoncentrat, 0,5 dl vatten och 3 gelatinblad. Av någon anledning blev ytan gelén inte så jämn och fin jag tänkt mig ut. En orsak var kanske p.g.a. att moussen hann stelna lite för mycket innan jag fyllde formen och ytan på själva moussen inte blev jämn, en annan orsak kan vara att gelén var aningen för varm när jag hällde den på moussen och moussen har blandat sig lite med gelén. Men, för en gångs skull är jag glad över mörkret ute och inne, då alla små skavanker inte syns lika bra ;-).

Tårtan är dekorerad med blommor gjorda i flower paste. Med god fantasi kanske man ser att blommorna skall föreställa julrosor :-). Blommorna har jag igen satt på krossad vit choklad och det spritsade mönstret är gjort i vit choklad. Tårtan hade kanske varit vackrare utan det spritsade mönstret men jag ville öva mig på att spritsa...