lördag 28 februari 2009

Chokladmuffins med hallon

Jag fick besök av några kompisar som jag inte sett på länge och ville muta dem med några muffins så kanske de kommer oftare ;-). Muffinsen är gjorda enligt grundreceptet på chokladmuffins, men eftersom de gärna fick vara laktosfria bytte jag ut gräddfilen mot laktosfri creme fraiche (det finns laktosfri gräddfil också men den har visst bara 2 % fett och (speciellt) vid bakning väljer jag nog bort alla lättprodukter). Jag stack ner några bitar Brunbergs laktosfria mjölkchoklad och några hallon i varje muffins för att göra dem mera spännande.

Samtidigt passade jag på att prova en ny sockermassa, s.k. Ticinomassa, som väl är en sorts sugarpaste men som är lite lösare i konsistensen. Helt okej var den att använda i alla fall, enklare än hemgjord sugarpaste, men inte så bra som den andra köpta sugarpaste (Städter) jag provat. Fördelen med Ticinomassan jämfört med t.ex. Städter är i alla fall att den inte innehåller så mycket annat än socker, och sådant uppskattar jag nog mycket. Som alla andra sockermassor smakar den förstås väldigt sött, men den behöver ju inte ätas...

Under sockermassan hade jag ett tunt lager laktosfri vispgrädde.