söndag 13 september 2009

Bröllopstårta till V & J

Jag hade fått det trevliga uppdraget att göra tårtan till V&Js bröllopsfest som ägde rum igår. Musik är ett gemensamt intresse för brudparet och utgångspunkten för dekorationerna var musik (ett önskemål var att tårtan gärna fick vara i form av en not) och färgtemat för festen som var vitt, grått och silver. De gröna blommorna kommer av att bruden skulle ha gröna blommor i sin bukett. Enligt önskemål är tårtan också dekorerad med ett brudpar - på basen av den information jag fick om brudparet gjorde jag mitt bästa för att modellera mitt livs första brudpar, och det var både roligt och svårt (bruden gjorde jag om tre gånger...). Brudgummens glasögon är de enda som inte är ätbara - de har min man fixat av ståltråd :-).

Ljus sockerkaka
Hallonsylt (jag är glad över att ha hittat St. Dalfours produkter som inte innehåller extra tillsatt socker - vanliga sylter känns lite väl söta som tårtfyllning )
Chokladmousse gjord på vit choklad
Spacklad med mjölksmörkräm
Täckt med sugarpaste
Dekorationerna gjora i sugarpaste och modelling paste
Noter och dekorationskant spritsad i kristyr

Tillägg senare: Underlaget (s.k. cake board) har jag beställt från Tårtdecor, motsvarande finns inte att få tag på i Finland (ännu?).