lördag 3 oktober 2009

Födelsedagstårtor till Kiira och Karli

Kiira och Karli är två sportintresserade syskon som firar 18 respektive 10 år idag. Önskemålen till Kiiras tårta var en rosa tårta dekorerad med Conversetossor, korgboll och namnet. Jag hade nog inte vågat lova att jag skulle kunna göra tossorna om jag inte kommit ihåg att jätteduktiga Anna som har bloggen Sockersött gjort babyconversen, och att hon dessutom varit så snäll att hon lagt mallar på dem på Cakecentral, länkar till mallarna finns i hennes blogg. Trots att Conversen är babymodell (visst passar såna till en 18-åring också?) blev det lite trångt på tårtan så korgbollen hamnade på kanten. Korgbollen saknar sina svarta ränder men jag var rädd för att den blivit för klottig om jag hade börjat måla dem så tänkte att den är snyggare utan. Karlis tårta skulle vara grön och dekorerad med innebandyklubba, fotboll och namnet.

Kiiras tårta
Chokladsockerkaka
Nutellakräm
Nougatgrädde
Spacklad med vit marängsmörkräm smaksatt med mörk choklad
Täckt med sugarpaste
Tossorna gjorda i flowerpaste och sugarpaste, övriga dekorationer sugarpaste
Dekorationskant spritsad i kristyr

Karlis tårta
Ljus sockerkaka
Salmiakfyllning
Lemon curd-mousse
Spacklad med vit marängsmörkräm smaksatt med lemon curd
Täckt med sugarpaste
Dekorationerna gjorda i sugarpaste
Dekorationskant spritsad i kristyr