fredag 2 oktober 2009

Salmiakfyllning

Jag är själv inte så förjust i salmiak så när jag fick önskemål om salmiakfyllning i en tårta var det ingen fyllning jag kom mig för att expermientera mig fram till utan jag litade på ett recept jag hittade i Ulla Svensks bok Unelmakakut, och det verkade nog bra. Tillsammans med salmiakfyllning ser man ofta olika citron-, hallon eller chokladfyllningar. Till ett lager fyllning i en tårta på 22-24 cm i diameter behövs

4 dl grädde ("kuohukerma" som tål kokning)
100 g salmiak, t.ex. Turkisk Peppar Crush
1 msk majsstärkelse
0,5 dl socker

Värm upp 2 dl grädde, salmiak, majsstärkelse och socker i en kastrull till salmiaken smält och krämen tjocknat. (Det tar en god stund men gör inget fast den råkar koka emellan). Kyl ner krämen ordentligt, t.ex. först i vattenbad och sen i kylskåp. Vispa resterande 2 dl grädde och vänd ner i salmiakkrämen.