lördag 13 februari 2010

Ellens mumintårta

Ellen fyller två år och jag var glad över att få göra hennes födelsesdagstårta i år igen. Detta år var önskemålet en gul tårta dekorerad med ett mumintroll och namn & ålder. Idén till den randiga kanten får jag tacka Vibeke för, som hade en liknande på den här fina doptårtan. Lite knepigt var det nog med ränderna, borde kanske ha haft vattenpass till hjälp för att få dem riktigt raka... Och så märkte jag att jag inte modellerat på länge, det tog rätt länge att göra ett mumintroll som jag var ens lite nöjd med. Mumintroll är nog lustiga med sina runda magar, stora huvuden och korta armar och ben. :-)

Chokladmousse gjord på vit choklad
Lemon curd-mousse
Spacklad med ultimate chocolate frosting
Täckt med marsipan (de vita ränderna är sugarpaste för att de skulle vara kritvita)
Dekorationerna gjorda i sugarpaste