fredag 20 augusti 2010

Chokladcupcakes med rödvita blommor

Jag har konstant en hel del recept som jag vill pröva och Åsas chokladcupcakes var ett av dem - receptet hittade jag här, hos Tina. Ingen gör så vackra cupcakes som Åsa och tydligen är de goda också, de här var härligt mörka och saftiga med god smak av choklad och kaffe. Tråkigt nog lossade cupcakesen ur formarna en stund efter att jag tagit ut dem ur ugnen men tror det beror på att jag hade dem för kort tid i ugnen för man såg riktigt hur cupcakesen krympte ihop...

Efter att ha provsmakat en (eller kanske var det två...barnen gillade dem förresten också) får resten åka iväg till mina föräldrar, då har jag ju anledning att pröva flera recept snart igen. ;-) Frostingen är chokladfudgefrosting och blommarna gjorda i sugarpaste.


Åsas chokladcupcakes (ca 16 st)
1,25 dl kakao
2,5 dl hett kafffe (går säkert att byta ut mot vatten eller mjölk om man inte vill ha kaffesmak)
115 g rumsvarmt smör
2,5 dl socker
2 ägg
3 dl vetemjöl
1 tsk bikarbonat
0,5 tsk bakpulver
1 nypa salt
100 g hackad mörk choklad (jag bytte ut chokladen mot hackade valnötter, det blev också gott)

Vispa ihop siktad kakao och hett kaffe i en skål, ställ att svalna i kylen. Vispa rumsvarmt smör och socker krämigt. Tillsätt ett ägg i taget under vispning. Blanda mjöl, bikarbonat, bakpulver och salt. Vänd ner mjöl- och chokladblandningen i smeten i omgångar. Rör ner chokladen i smeten. Fyll formarna till 2/3 med smet. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 18 minuter.