söndag 19 september 2010

Alexanders Spindelmannentårta

Mathias storebror Alexander har fyllt fem år och önskade sig en Spindelmannentårta till sitt kalas. Jag letade runt lite bland olika spindelmannentårtor och beslöt mig för att göra en ganska enkel version. Rätt effektfull tycker jag den blev i alla fall tack vare färgerna.

Det är alltid lite spännande att spritsa spindelnät, men åtminstone lyckades jag bättre än för två år sedan...Tårtan bestod av ljusa bottnar, vaniljmousse och päronbitar. Den är spacklad med vit chokladsmörkräm (väldigt enkel att göra och väldigt bra att jobba med!), och täckt och dekorerad med marsipan och sugarpaste. Spindelnätet är spritsat med vit chokladsmörkräm.

Idéen med höghus runt kanten finns på många spindelmannen- (och batman-, och stålmannen-)tårtor.
Liksom till Mathias kalas gjorde jag också en glutenfri moussetårta med mörk chokladmousse och svartvinbärsmousse. Den är dekorerad i m&m's i samma färger som Alexanders tårta. :-)