söndag 5 september 2010

Konfirmationstårtor till Alexander och Thomas

Alexander och Thomas som är kusiner konfirmerades igår och till deras konfirmationsfest gjorde jag de här tårtorna.

Jag hade så gott som fria händer angående dekorationerna, enda önskemålen var att namnen gärna fick finnas med, och så någon liten dekoration med anknytning till konfirmationen.

Egentligen hade tårtorna inte alls behövt likna varandra men efter att jag ganska snabbt hade bestämt mig för hur Alexanders tårta skulle se ut jag fastnade i samma spår när jag försökte fundera ut dekorationerna till Thomas tårta, så de blev väldigt lika till sist. Slutresultatet blev inte helt som jag tänkt mig men som vanligt vet jag inte riktigt vad som inte stämmer. Kanske jag den här gången borde ha haft flera blommor (ofta brukar det ju vara tvärtom...), det tycks vara väldigt svårt att beräkna antalet blommor till en tårta...

Tårtorna smakade i alla fall helt olika. Alexander tycker om körsbär & choklad så hans tårta bestod av chokladsockerkaka, körsbärssylt och vaniljmousse. Thomas tycker om kinuski så hans tårta var en ljus sockerkaka fylld med kinuskimousse och svartvinbärsmousse. Båda tårtorna är spacklade med vit marängsmörkräm och täckta med marsipan som jag färgat vitare. Dekorationerna är gjorda i marsipan och sugarpaste.

Blommorna sprayade jag med glitterfärg och korsen är målade med guldfärg i pulverform utspädd med en aning citronsaft.