lördag 30 oktober 2010

Spindelmannen och morotscupcakes

En Spindelmannentårta med en modellerad Spindelmannen var önskemålet till en pojkes kalas. Spindelmannen är kanske inte den enklaste figur man kan modellera - t.ex. benen var svåra att göra och de blev nog både för korta och för smala. Så är jag inte så bra på att rita heller så nätmönstret ser ut därefter. ;-)

Jag funderade om jag borde ha haft med någon mera dekoration men tyckte till sist att det kanske var tillräckligt så här. En (nästan, den är mörkmörkgrå) svart tårta med några dekorationer i klara färger är ju ganska effektfull i sig själv, tycker jag.

Tårtan består av ljusa bottnar och är fylld med jordgubbar och vaniljmousse. Den är spacklad med vit marängsmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda i marsipan och sugarpaste och nätet spritsat i kristyr.

Till samma kalas gjorde jag också morotscupcakes med cream cheese frosting, enkelt dekorerade med m&m's och strössel i färger som matchar tårtan.