måndag 4 oktober 2010

Födelsedagstårta till Peter

Stellas pappa Peter fyllde år och firade i lördags. Han är en ivrig IFK-supporter och därför var önskemålet att tårtan skulle vara dekorerad med en modifierad version av IFKs logo (orginalversionen kan man se här). Var och en får räkna ut vad han fyllde. :-) Kanten på tårtan dekorerade jag med likadana fyruddiga stjärnor som på logon.
Tårtan bestod av chokladsockerkaka fylld med lemon curd-mousse och chokladmousse gjord på vit choklad. Den var spacklad smörkräm smaksatt med kakao och täckt med marsipan. Dekorationerna är marsipan och sugarpaste.

Det behövdes något glutenfritt också till kalaset och tack vare Annikas infopaket om glutenfri bakning beslöt jag mig för att göra Leilas chokladmuffins där jag bara bytte ut mjölet mot glutenfritt mjöl, och så minskade jag en aning på bakpulvret. Muffinsen är spritsade med vit chokladfrosting och dekorerad med marsipanblommor i samma färger som tårtan. Muffinsen lyckades vad det gäller utförandet, men nu väntar jag ännu på rapport om hur de smakade. :-)