söndag 28 november 2010

Ishockeytårta

Det här året önskade Ted sig en tårta i form av en ishockeyrink till sitt födelsedagskalas. Teds favoritlag är IFK och önskemålet var att lagets logo skulle finnas med på något sätt, likaså spelare och andra lämpliga tillbehör. Även om slutreslutatet ser rätt enkelt ut var det riktigt lärorikt för mig att göra tårtan, jag är inte så där väldigt insatt i ishockeyvärlden. Marias fina ishockeytårta var till stor hjälp när jag skulle göra spelaren. Men förutom pucken gjorde jag nog om de flesta detaljer flera gånger - även klubban, då min första version av klubba enligt min man var en bandyklubba...
Svårast att göra var hjälmen men efter ett antal försök och misstag blev den väl okej. Målen prövade jag göra på olika sätt och bestämde mig slutligen för att göra dem "hela", d.v.s. utan nät, man kan ju tänka att nätet är så finmaskigt att man inte ser maskorna. :-) Logon funderade jag också lite på, och gjorde sedan på samma sätt som Peters, med namn och ålder.
Tårtan består av ljus sockerkaka fylld med jordgubbar och vit chokladmousse. Den är täckt med marsipan och spacklad med mjuk smörkräm. Hela tårtan är sprejad med pärlemorsprej för att ge den ett lite isigt utseende. Dekorationerna är gjorda i sugarpaste och marsipan.