lördag 27 november 2010

Mollys doptårtor

Molly döptes idag samtidigt som hennes föräldrar firade sin förlovning och de här tårtorna gjorde jag till den gemensamma dop- och förlovningsfesten. Mollys mamma hade tyckt om denna tårta och ville ha liknande tårtor, men så att ena skulle vara dekorerad med texten ni ser på den övre tårtan.
Bokstäverna har jag skurit ut för hand för att få dem lite personligare än vanligt. På namntårtan blev det inte så många blommor......men på den andra blev det desto fler även om jag inte ville täcka hela tårtan med blommor. Jag föreslog att vår sexåring skulle räkna blommorna men han gav upp i något skede. ;-)Namntårtan består av ljus sockerkaka och jordgubbsmousse. Blomtårtan är chokladsockerkaka fylld med mangomousse (jag utgick från detta recept) och skivad banan. Båda är spacklade med mjuk smörkräm och täckta och dekorerade med sugarpaste.Rosa macarons fyllda med cream cheese-frosting smaksatt med extra vanilj gjorde jag också till festen. För en gångs skull tål alla macarons publicering.