måndag 8 november 2010

Prinsessan och grodan

Alexandra har firat sin 12-årsdag och i år önskades en tårta i form av en glad groda dekorerad med en prinsessa som kysser en groda. Jag tyckte önskemålen var jätteroliga även om jag till en början inte var helt säker på om jag skulle lyckas genomföra dem. Efter lite funderande (och googlande, det är inte många tårtor jag hade gjort utan googles bildsök till hjälp ;-)) tror jag det blev rätt bra till sist.

Mest bekymmer hade jag med prinsessans klänning. Den är enkel men innan jag var nöjd med den hade jag nog gjort om den många gånger...

Tårtan skulle vara stor och det underlättade med tanke på att den skulle formas till en groda. Jag gjorde den som jag brukar göra skulpterade tårtor - jag fyllde bottnarna (denna gång fyrkantiga) som vanligt, och när fyllningarna stelnat skar jag ut grodan. Den här gången behövde jag egentligen bara skära ut huvudet och delarna som jag skar bort där lyfte jag ovanpå tårtan till grodans ben. Efter det var det bara att spackla och täcka som vanligt. Med hjälp av ett trubbigt modelleringsverktyg tryckte jag konturerna till benen och fötterna.

Tårtan bestod av ljusa bottnar, enkel vaniljkräm och hallonsylt. Den var spacklad med vit marängsmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna är mest sugarpaste, men t.ex. prinsessans hår är marsipan.