fredag 19 november 2010

Vit födelsedagstårta med röda rosor

Vår fyraårings bästa kompis mormor firar jämna år och den här tårtan gjorde jag till hennes kalas. Jag fick rätt så fria händer gällande utseendet bara det var något "passande". Kan inte tro annat än att vilken mormor som helst tycker om röda rosor och eftersom det alltid är på sin plats att öva göra rosor fick det bli en liten rosuppsättning som dekoration. Rosorna skiftar lite i olika nyanser av rött, fast det kanske inte syns så bra på bilden.

Jag brukar inte ta tid hur länge det tar för mig att göra dekorationer men den här gången gjorde jag det - en timme tog det att göra sju rosor. Vet inte om det är mycket eller litet men undrar om jag någonsin kommer att förverkliga min dröm om att göra en tårta med en massa rosor som klättrar längs kanterna? ;-)

Tårtan består av ljusa bottnar fylld med jordgubbar och chokladmousse gjord på vit choklad. Den är spacklad med mjuk smörkräm och täckt med marsipan. Rosorna och bladen är gjorda i marsipan/sugarpaste, och så är tårtan också dekorerad med sockerpärlor och ett sidenband. Rosorna är sprejade med ganska (?) mycket glittersprej.