fredag 17 december 2010

Julgransboll

Vår fyraåring har idag sin sista dagisdag innan jullovet börjar och jag tycker personalen på dagiset är väl värda en liten tårta så här inför julen. Redan några jular har jag planerat att göra en tårta i form av en julgransboll men av någon anledning har det inte blivit av förrän nu.

För att få tårtan så rund som möjligt fyllde jag den i en rund skål (i stället för i bakformen som jag annars gör), jag tycker det är det enklaste sättet att få runda tårtor.
Tårtan bestod av sockerkaksbotten smaksatt med pepparkakskrydda fylld med en ny version av äppelkvargen. Jag skall försöka skriva in den förnyade versionen något tag, så att jag kommer ihåg den ett annat år. ;-) Tårtan var spacklad med mjölksmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna sugarpaste.