lördag 18 december 2010

Tårtor till 80-årskalas

Ett lite annorlunda - p.g.a. för mig annorlunda tårtor - tårtuppdrag hade jag idag när jag gjorde några tårtor till ett 80-årskalas. Önskemålet om tårtorna var två helt olika tårtor; en typen skulle vara en schwarzwaldtårta och andra en mera "traditionell" födelsedagstårta.

Jag har inte gjort eller ens smakat på schwarzwaldtårtor förut, men visste så mycket att de består av chokladbottnar, körsbär och grädde i fyllningen, och så är de oftast dekorerade med grädde och chokladströssel, och kanske körsbär. När jag sedan letade reda på lite mera information om schwarzwaldtårtor fick jag lära mig att det finns en helt annan typ av tårta med samma namn som består av nötmarängbottnar och chokladgrädde, här kan man läsa om båda.

I det här fallet var det i alla fall varianten med chokladbottnar och körsbär som önskades. Jag hade ju inget färdigt recept för tårtan men av jubilarens dotter förstod jag att det finns en hel del varianter som alla är mer eller mindre rätt eller fel så jag valde ett recept jag tyckte verkade bra. Bottnarna gjorde jag helt enligt receptet men jag hade dubbelt mera grädde i fyllningen, och så hade jag bara körsbärssylt då det inte finns färska körsbär att få tag på nu. Tårtorna, det var alltså två stycken, är dekorerade med spån av mörk choklad , små köpta chokladrullor och inlagda cocktailkörsbär - de sista är kanske inte helt korrekta men det ser ju fint ut så här i alla fall. ;-)

Med " traditionell" födelsedagstårta avsågs den här gången en tårta med bär och (grön) marsipankant, och enligt min man fanns den här tårtan också alltid på "alla" kalas i hans barndom och för honom som inte tycker så mycket om marsipan gällde det alltid att få marsipanen undansmusslad. :-) Tårtan är i övrigt också väldigt "traditionell" och består av ljusa bottnar fylld med enkel vaniljkräm och hallonsylt. Den var riktigt stor, därav den halva bilden...

Hur man borde ha gjort för att få marsipankanten att hållas snygg vet jag inte. Jag hade ett tunt lager smörkräm under den men ändå blev kanten jättefort mjuk och fuktig av fukten från bären,som trots att de är ordentligt penslade med gelé gjord på gelesocker nog avgav en hel del vätska. Jag får bara hoppas att kanten inte var helt förstörd i det skede tårtan skulle serveras. Önskemålet var att den här tårtan skulle vara dekorerad med siffran 80, den fick nu komma på kanten då den nog hade smultit ovanpå tårtan.