söndag 2 januari 2011

Caspers födelsedagstårta

Årets första tårta gick till Casper som är lillebror till Nelson och som firade treårskalas idag. Han hade önskat sig en tårta med olika bondgårdsdjur; kor, grisar och lamm. I något skede fanns visst också en mus med bland med önskemålen men den lämnade jag sedan bort och hoppas det var okej så. :-) Jag hittade en hel del bilder på tårtor med bondgårdsdjur när jag letade efter idéer, så inspirationen till den här är tagen från många olika håll, ingen nämnd och ingen glömd.

Grisarna i sin lerpöl - den ena har visst dykt in i tårtan? - och kossan som vinkar.
Lammfamiljen samlad. Mönstret på staketet har jag tryckt med en av barnens (mycket väl rengjord...) leksak som hade lämpligt trämönster.

Tårtan består av ljus sockerkaka fylld med gräddfyllning gjord på grädde och färskost smaksatt med lite florsocker, och jordgubbar och persikabitar. Den är spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt med marsipan. Dekorationerna är till största delen sugarpaste. Gräset är också smörkräm.
Till kalaset gjorde jag också ett antal mini-brownie cupcakes med chokladfudgefrosting, enkelt dekorerade med nonpareller. Det har blivit att göra mycket brownie cupcakes på sistone; framför allt är de goda men de är också enkla att göra och nästan de enda där cupcaken med 99 % säkerhet inte släpper från formarna.