lördag 22 januari 2011

Namnfesttårta till Astrid, del I

Astrids namnfest firas det här veckoslutet i två omgångar och två olika tårtor. Det här var den första tårtan.

Önskemålet var en tårta dekorerad med en baby som på Neos tårtor under en ljusgul filt och Astrids hela namn, Astrid Lucia Cecilia. Någon leksak fick också gärna finnas med och av de förslag jag fick valde jag Briotaxen då den hade just de färger som jag tyckte passade in på tårtan.

Tårtan fick vara ganska stor - för ca 30 personer - och då jag inte ville göra en fyrkantig tårta som jag annars tycker är bästa formatet för en tårta för så många personer valde jag att göra den i två våningar. Jag fick samtidigt testat lite idéer om hur man kan dekorera tvåvåningstårtor som jag tycker ofta ger bättre möjligheter till lite skojigare dekorationer än vad enkla tårtor gör.

Tårtan består av chokladsockerkaka fylld med hallonmousse och chokladmousse gjord på mörk choklad. Den är spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt med marsipan. Största delen av dekorationerna är också marsipan, och det blev en hel del marsipan med alla bollar och ränder. ;-)