fredag 28 januari 2011

Tabascobrownies

Brownies och kladdkakor är mina absoluta favoritbakverk och när jag hittade ett recept på brownies smaksatta med Tabasco i Sara La Fountains färgglada bok Passion for Food ville jag absolut prova det. T.o.m. min man medgav helt spontant att kakorna blev jättegoda, något som inte händer ofta. ;-) Tabascon gav kakorna en liten skarp eftersmak - lite så där som choklad smaksatt med chili gör - som gjorde dem lite festligare än vanliga brownies, men man kan också lämna bort den och ändå få goda brownies med fin konsistens och god chokladsmak. Nu har jag berömt receptet så mycket så jag måste skriva in det också:

200 g smält smör
4 ägg
1 msk Tabascosås

1 dl kaffe
3 dl mjöl
2 tsk bakpulver
2 dl kakaopulver
3,5 dl socker
2 dl farinsocker
75 g finhackad mörk choklad

Vispa ihop smör, ägg, Tabasco och kaffe. Tillsätt övriga ingredienser och blanda till en jämn smet. Häll smeten i en ungsform (ca 20 * 30 cm) klädd med bakplåtspapper och grädda i mitten av ugnen i 180 grader i 25-30 minuter.

Enligt ursprungsreceptet skall kakorna serveras med en jordgubbs-limesalsa, chokladsås smaksatt med Tabasco och vaniljglass men i brist på färska jordgubbar valde jag att servera dem med bara en chokladsås gjord på mörk choklad och grädde (utan Tabasco) och vaniljglass. Gott!


Den här goda efterrätten blir mitt bidrag till Månadens sötsak som den här månaden har temat efterrätter.