söndag 27 mars 2011

Vidars andra girafftårta

Vidar har firats en gång till, den här gången med ett större kalas och större tårta. Giraff var önskemålet igen men gärna så att hela tårtan skulle vara girafformad och i och med att tårtan fick vara riktigt stor gick det också att göra den som en giraff.

I motsats till andra figurtårtor jag har gjort har jag inte skurit ut den här ur en större tårta utan i stället gjorde jag alla delar (kropp, hals, huvud) skilt för sig och pusslade ihop dem direkt på underlaget. Utseendet lämnar nog en del att önska, t.ex. blev proportionerna inte helt perfekta, giraffen har nästan inga ben och alltför kort hals, men utrymmet i kylskåpet kom emot så därför fick den bli kort och tjock. Någon bra bild av hela giraffen lyckades jag inte ta men nästan hela syns i alla fall på bilden nedan.
Tårtan bestod av tårtbotten smaksatt med kakao fylld med hallonmousse och chokladkräm som fick mera chokladsmak då jag ökade på kakaopulvret och minskade på sockret. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt och dekorerad med ca 2 kg marsipan.