söndag 17 april 2011

Alex andra födelsedagstårta

Vårsolen ställde till det och gjorde att bilden blev full med skuggor, men visst är det trevligt med vårsol!

Jag fick en ny chans att skriva Alex namn rätt när jag gjorde en ny tårta till hans andra kalas som hålls idag. Önskemålen var lika som till den förra tårtan, men lite olika fick tårtan gärna vara. Jag tyckte i alla fall det kunde vara skojigt att göra den i samma stil, och färgerna blev helt lika fast tvärtom.

Jag ville gärna pröva på att göra dekorationer på tråd som jag sett på många utländska tårtor, så jag gjorde små bollar som jag fäste på floristtråd avsedd för sockerblommor, så den borde väl passa att använda på tårtor också, eller hur? Tråkigt nog var tråden lite för tunn för att klara av tyngden från bollarna så jag fick göra dem kortare än jag tänkt i hopp om att de skulle hållas upprätta. Jag måste skaffa grövre tråd till en annan gång, jag tycker det ser festligt ut med den här typen av dekorationer och gör gärna såna flera gånger.
Tårtan bestod av ljus tårtbotten fylld med chokladmousse gjord på vit choklad och lemon curd-mousse. Den var spacklad med cream cheese frosting och täckt med marsipan. Dekorationerna är också marsipan, och lite sockermassa.