måndag 18 april 2011

Olivers doptårta

Oliver döptes i lördags och en ljusblå tårta med en sovande baby med ljust hår, och fotavtryck var önskemålet till hans dopfest. En nalle fick babyn som sällskap. Tårtan blev ju inte helt olika många andra doptårtor jag gjort, men filten kan man åtminstone variera lite, och som omväxling till blommor blev det bollar runt kanten.

Av den här tårtan hade jag själv också gärna ätit en bit, eller två. Den bestod av mjuk chokladkaka II, fylld med kinuskimousse och chokladkräm. Tårtan var spacklad med mjölksmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna är främst marsipan men de kritvita dekorationerna är sockermassa. Runt kanten ett vitt sidenband.

Jag har nu funderat om det fötts mest pojkar det senaste året? De flesta dop- och ettårstårtor jag gjort på sistone har varit till pojkar, och några doptårtor som jag har på kommande om några veckor är också alla till pojkar. Jag borde kanske kolla om min egen "statistik" stämmer med verkligeheten? :-)