söndag 21 augusti 2011

Bamsegruppens Lille Skutt-tårta

Idag var det dags för Bamsegruppens sommarfest och också det här året fick jag baka till den. Jag fick fria händer angående så gott som allting; cupcakes och tårta var önskemålen och morot och choklad skulle smakerna vara. Som omväxling till alla morotscupcakes jag gjort på sistone valde jag att göra chokladcupcakes (eller, sådana gör jag ju också ganska ofta) och så fick tårtan bli morotskaka.

Efter att ha funderat lite på olika dekorationer föll det sig sedan ganska naturligt (?) att dekorera tårtan med Bamses kompis Lille Skutt som ju som bekant tycker om morötter.

Tårtan bestod alltså av morotskaka fylld och spacklad med cream cheese frosting. Den är täckt med sockermassa och dekorationerna nästan enbart sockermassa, lite marsipan finns med. Runt nedre kanten råkade det bli ett likadant band som på Bamsegruppens våravslutningstårta, jag tyckte att det passade så bra på den här tårtan också. Morötterna satte jag dit för att fästa bandet bättre.

50 st mini-chokladmuffins med nutellafrosting och blommor i marsipan gjorde jag också.