fredag 12 augusti 2011

Nelsons ekorrtårta

När Nelson fyllde sex år önskade han sig en tårta dekorerad med ekorre och nötter. Det var ett uppdrag jag gärna tog emot, det är alltid roligt att göra den här typen av tårtor av fantasitårtor där dekorationerna inte behöver likna någon speciell figur. Nelson ville också gärna att tårtan skulle vara uppdelad i gräs och himmel och det tyckte jag passade bra med ekorrtemat. Först hade jag egentligen tänkt placera ekorren på en gren men det såg sen lite konstigt ut så ekorren fick stå på marken i stället. Ingen risk för att stöta ben och svans då i alla fall.

Min man tyckte ekorren liknade mera en bäver än en ekorre...
Innehållet i tårtan fick vara likadan som Caspers, d.v.s. ljus tårtbotten fylld med en gräddfyllning gjord på grädde och färskost smaksatt med lite florsocker (ungefär som mascarponefrosting), och jordgubbar och persikabitar. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt och dekorerad med marsipan.

Till Nelsons kalas gjorde jag också en mängd minicupcakes, dels brownie cupcakes - gjorda på Marabous mörka mintchoklad i stället för vanlig choklad - dekorerade med fluffy white frosting och nonpareller......och morotscupcakes med valnötter i dekorerade med cream cheese frosting och chokladgodis.