lördag 22 oktober 2011

Banoffee whoopies

Ta några whoopie pie-skal...
...fyll dem med grädde, bananskivor och kolasås...
...så får du supergoda banoffeewhoopies!
Receptet är ur Leilas nyaste bok Hello Cupcake! och för ca 12 whoopies behövs

100 g mjukt smör
1,5 dl socker (jag byte ut 0,5 dl av sockret mot mörkt muscovadosocker, därför blev mina skal lite prickiga)
3,5 dl mjöl
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat
1 ägg
1 dl vispgrädde

Valnötskärnor

Kolasås, bananskivor och vispad grädde

Vispa smör och socker krämigt. Tillsätt de torra ingredienserna och rör om ordentligt. Blanda i ägg och grädde för hand och rör till en slät kaksmet. Spritsa små klickar (24 st enligt Leila, jag fick många flera men mina var ganska små) på bakplåtspappersklädd plåt. Tryck fast en valnötskärna på hälften av klickarna. Grädda i mitten av ugnen i cirka 10 minuter.

Gör egen kolasås genom att koka 2,5 dl grädde, 0,5 dl socker och 1 dl ljus sirap eller gör som jag och använd färdig dulche leche. Lägg en klick grädde på en bottenkaka utan valnöt, ringla över lite kolasås, lägg på två skivor banan, ringla över lite mera kolasås och lägg ett lock med valnöt ovanpå.