tisdag 18 oktober 2011

Elliots ettårstårta

I söndags fyllde Elliot ett år och han firades samma dag. En tårta i stil med bl.a. Urhos var önskemålet, fast olika fick den ju vara och den här var också mycket mindre så det rymdes inte lika många dekorationer. Igelkotten som tycks dyka upp på de flesta hösttårtor fick plats i alla fall. Jag tyckte själv om björkarna jag gjorde till Emils doptårta så jag gjorde liknande träd den här gången, men det blev förstås höstträd. Ännu har det inte kommit någon snö men några snöflingor fick ändå plats på tårtan.

Elliots familj har en hund som jag inte riktigt fick plats för på tårtan men hunden har i alla fall lämnat avtryck efter sig.
Eftersom hela lördagen gick åt till tårtkursen måste jag göra tårtan helt och hållet färdig redan två dagar innan kalaset så den är av det hållbarare slaget: bottnarna är Leilas chokladbotten (bottnar av det här typen blir bara godare av att stå några dagar) och fyllningen var ultimate chocolate frosting och hallonsylt. Den är spacklad med samma frosting och täckt och dekorerad med marsipan. Snöflingorna är köpta.

Elliot har ljusblå ögon och rött hår, håret skymtar under mössan.