måndag 17 oktober 2011

Födelsedagstårta med höstdekorationer

Den här tårtan gjorde jag till ett sjuttioårskalas som var i lördags. Vi funderade lite på olika dekorationer och kom sen fram till att höstdekorationer kunde passa bra. Jag hade tidigare sett en fin hösttårta på Pionis blogg som jag tog inspiration av och gjorde sedan en egen färgglad variant. Några hösttårtor har jag på gång ännu, sen blir det säkert snart dags för tårtor med vintertema (som jag tycker bättre om i tårtvärlden än i verkligheten).

Tårtan bestod av tårtbotten smaksatt med kakao och har tre lager fyllningar: kokosmousse, hallonmousse och chokladmousse gjord på vit choklad. Den är spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt och dekorerad i marsipan. Äpplen har jag penslat med röd pulverfärg för att få dem mer äppellika.