fredag 30 december 2011

Världens godaste chokladkaka


Jag behövde en riktigt god chokladkaka att ha som efterrätt när vi hade middagsgäster idag och för att inte bli besviken igen googlade jag på "maailman paras suklaakakku" ("världens godaste chokladkaka") och det första recept som kom upp var den här chokladkakan av Sikke Sumari. Sikke Sumari brukar ha bra recept och jag tror faktiskt den här kan få kallas världens godaste, så god var den. Och hur enkel som helst att göra:

3 dl mjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk salt
2 dl kakaopulver
3 dl socker
2 dl farinsocker
200 g hackad choklad, jag hade mjölkchoklad
200 g smält smör
4 ägg
1 dl espresso (jag hade vanligt starkt bryggkaffe)

Blanda alla ingredienser. Häll i en smord och bröad form (22 cm i diameter) och grädda i 180 grader i 25-30 minuter (den får vara lite lös i mitten). Låt kallna, helst över natten i kylskåp.


Den här kakan var verkligen lite extra allt och får därför bli mitt bidrag till Månadens sötsak med samma tema.

manadens sotsaker Månadens sötsak