onsdag 18 januari 2012

Brownies med jordnötssmak

Det här var igen ett recept på brownies som verkade för bra för att inte göras och för den som tycker om jordnötssmak är det här riktigt goda brownies. Jordnötssmaken är inte så stark men nog tydlig. Några ändringar har jag gjort i receptet jag hittade Kotiliesis väggkalender för 2012 (men nej, vi har inte den kalendern på väggen). Så här gjorde jag, och det blir ca 20-24 bitar av det här:

150 g mörk choklad (jag hade 70 %)
100 g smör
4 msk jordnötssmör
3 ägg
1 dl socker
1 dl mörkt muscovadosocker
2 dl vetemjöl
0,5 dl kakaopulver

Dela choklad och smör i bitar, lägg i en skål och smält i micron, 30 sekunder i taget. Rör om emellan. Tillsätt jordnötssmöret och låt chokladblandningen svalna. Blanda mjöl och kakaopulver i en skål. Vispa ägg och socker i en annan skål. Tillsätt den avsvalnade chokladblandningen i ägg-sockervispet, tillsätt också mjölblandningen. Rör till en jämn smet. Häll smeten i en fyrkantig form (ca 20 * 30 cm) som du klätt med bakplåtspapper. Grädda i mitten av ugnen i 175 grader i ca 30 minuter - mina blev en aning torra så grädda eventuellt lite kortare tid, 25 minuter kanske? Låt svalna, ställ in kylskåp över natten och skär i bitar.