måndag 16 januari 2012

Felix Blixtentårta

Igår firade Felix sin femårsdag och en tårta med Blixten och Finn McMissile eller Bärgarn på en bilbana ville han ha på sitt kalas. Jag valde att göra Finn McMissile som var en helt ny bekantskap för mig. Han är en ganska tuff men stilig bil och helt enkel var den bilen inte heller att göra, jag gjorde nog om honom några gånger tills jag blev nästan nöjd.


Liksom mumintårtan som var till Felix lillebror bestod den här av tårtbotten smaksatt med kakao, hallonmousse men mjölkchokladmousse i stället för mörk chokladmousse. Den var spacklad med smörkräm smaksatt med vanilj och täckt med marsipan. Dekorationerna är gjorda i marsipan och Finn McMissile sprayad med pärlemorspray för att vara så där blänkande som han skall vara.

Till kantdekorationen tog jag lite inspiration från Cars 2-filmen där bilarna kör i olika storstäder. Det är alltså stadssiluetter runt kanten fast det kanske inte syns så bra på bilderna. Och så är det natt med stjärnhimmel.