söndag 26 februari 2012

Maias doptårta


Idag har Maia döpts och till festen gjorde jag den här tårtan. Maias mamma önskade att tårtan skulle dekoreras med Maia själv (Maia är redan tre år så därför gjorde jag henne som en "stor" flicka och inte en baby) och Maias föräldrar. Lotusblommor och -blad, och gula rosetter skulle också finnas med. 

Jag har länge tyckt om Ulrikas sätt att göra enkla ansikten på sina modellerade figurer och prövade nu själv. Det var behändigt och blev bra så tycker jag, speciellt ögon är annars väldigt svåra att göra.


Här sitter föräldrarna. Jag tänkte att det kunde vara en bra idé att utnyttja kanten på våningstårtan och placerade dem där och så fick Maia huvudrollen uppe på tårtan. 


En stor och tung tårta blev det som säkert räckte till många flera än de 35 den var tänkt för. Men bättre med för mycket än för lite tårta. Tårtan bestod av mjuk chokladkaka II fylld med mintchokladmousse och päronmousse. Den var spacklad med enkel chokladsmörkräm och täckt med marsipan. Dekorationerna var marsipan förutom blommorna som var sockermassa.