söndag 25 mars 2012

Chokladkaka med hasselnötter


Som jag säkert skrivit förut är något av det bästa med att baka att läsa recept och prova recept även om jag för det mesta (alltid) fastnar vid olika recept på chokladkakor. Det finns ju så många! Nigellas recept på chokladkaka som innehåller både choklad, nutella och nötter var igen ett sådant som måste göras. Trots att kakan inte smakade så mycket nutella som jag hade tänkt mig blev varken jag eller provsmakarna besvikna på kakan som smakar mycket choklad och är riktigt mjuk och saftig. Glutenfri är den också.

6 äggulor
125 g mjukt smör
en nypa salt
400 g nutella (=en burk)
100 g mald hasselnöt (jag använde färdigt hasselnötspulver)
100 g smält mörk (70 %) choklad 
6 äggvitor

Vispa äggvitorna i en skål. Vispa nutella och smör i en annan skål, tillsätt äggulorna, saltet och hasselnötspulvret. Tillsätt den smälta chokladen och de vispade äggvitorna och blanda försiktigt till en jämn smet. Häll smeten i en smord och bröad form på 22-23 cm i diameter och grädda i mitten av ugnen i 180 grader i ca 40 minuter. Låt svalna.

Glasyr
100 g hasselnötter
100 g mörk finhackad choklad
1 dl grädde

Hetta upp grädden och häll över chokladen. Häll glasyren över kakan och dekorera med hasselnötter.


Den här kakan som beskriver mitt bakande mycket bra blir mitt bidrag till Månadens sötsak som den här månaden har temat personligt.