torsdagen den 14:e juni 2012

Bananfudge (nyttig!)


Lite nyttigheter ännu så här mitt i veckan innan veckoslutet då det utlovas mera traditionella bakverk. I motsats till de flesta recept på raw food-godis innehåller det här godiset inte nötter, och ingen torkad frukt heller. Sötman kommer från bananer och på köpet får man en ganska kraftig banansmak som till och med tog över smaken från kokosoljan så man måste nog tycka mycket om bananer och mörk choklad för att tycka om de här (i vår familj var det bara jag som gillade godiset, fast det klagar jag inte över). 


För 8-10 mättande bitar behövs

4 rejäla msk kokosolja
1 väl mogen banaan
2 (eller mera, jag hade kanske 5...) msk kakaopulver
en nypa salt
1 tsk kanel (kanelsmaken märktes inte så ta gärna mera)

Mixa alla ingredienser. Platta ut i en liten frysask klädd med plastfolie, låt stelna i kylskåp över natten. Skär i bitar. De här var som fudge skall vara, smulig men ändå kompakt och mjuk.

22 kommentarer:

  1. Jag är ofta inne och kollar alla dom goda sakerna du gör, har provat en del recept och tycker det är såååå gott.
    Dessa ska jag ta och prova.
    Ha en bra dag
    Ingvor

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, det var roligt att höra! Hoppas du gillar de här då också.

      Radera
  2. Banan gillar jag i bakverk, så de här skulle jag nog gilla! Jag har letat efter kokosolja i butiken, utan resultat, men har hört att man nog får tag på det här i Singapore :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, banansmaken var faktiskt väldigt kraftig så tycker du om det så tycker du säkert om dem! Nog måste det ju finnas kokosolja i Singapore när det finns i Finland också. :) Har du kollat med hälsokostaffärer? Annars får du plocka en kokosnöt på er nästa vandring och göra egen olja. :)

      Radera
  3. Mycket banansmak, låter som något för mig ;) Ska nu kika runt lite hos dig för jag tänkte göra några spännande minicupcakes i helgen (till ett barnkalas). Har du tips så får du gärna maila mig :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Som sagt, lycka till med bakandet! :)

      Radera
  4. Tycker det är så kul med nyttiga bakverk och detta låter verkligen jätte smarrigt:)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, jag tycker också det är kul med nyttigheter, om det dessutom är gott. :)

      Radera
  5. Låter mycket spännande tycker jag ! ^^ men jag undrar om man kan byta ut cocosoljan mot smält cocossmör ? Ha de Bra ! :)
    Ps. Du är alltid välkommen in till min Blogg ! ;D

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Menar du kokosfett som finns i silverpaket i smörhyllan? Tror nog det funkar lika bra, har bara förstått att den kallpressade kokosoljan är mycket hälsosammare.

      Radera
  6. Låter väldigt gott, men var köper man kokosolja??

    SvaraRadera
    Svar
    1. Cecilia svarade redan nedan, tack för det Cecilia!

      Radera
  7. Elin: Kokosolja finns i hälsokostbutik om du inte hittar i din vanliga matvarubutik. titta t ex efter märket Cocosa, men flera andra finns!

    Tove: ser jättesmarriga ut! Blir sugen på att testa :) Kul att de är nötfria också, för som du skriver är r f-bakverk ofta packade med dem. Finns ju massor av nötallergiker, och bra med omväxling i allmänhet.

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, med varning för bananchock så testa gärna! :) Ja, precis, nötallerigker måste ju också kunna äta raw food-godis. :)

      Radera
  8. Tack för receptet! Ska genast testa!!

    http://bakasockerfritt.blogg.se/

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, roligt om du vill testa det!

      Radera
  9. Å så goda!!!! Godaste nyttiga godiset jag smakat på länge!! Kommer göras många gånger, skall sprida Toves nyttiga bananfudge till vänner!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack! Det var roligt att höra!

      Radera
  10. Hej Tove, Jag har testat receptet...jag slangde i en kork Malibu for lite vuxen smak till kaffet och ojojoj vilken hojdare :) tack for ett superenkelt och gott recept.

    Sara

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack Sara, så roligt att höra! Blev säkert gott med Malibu i!

      Radera
  11. Jättgott och nyttigt, det här kommer jag göra flera gånger!=) Synd bara att det blev mer ischoklad än fudge =(

    SvaraRadera
    Svar
    1. Roligt om du tyckte om dem! Känslan av ischoklad kommer nog av kokosoljan, den kan ge lite isig konsistens.

      Radera