onsdag 6 juni 2012

Mandelpraliner (nyttiga!)


Serien med nyttigare bakverk fortsätter, den här gången blev det godis i form av små praliner. I orginalreceptet kallas pralinerna fudge men jag tycker de var för torra för att kallas fudge, goda var de i alla fall!


Jag halverade receptet och fick 15 st praliner så här:

1 cup (ca 2,4 dl) mandlar
2 msk agavesirap (denna använder jag, finns i vanliga butiker på sockerhyllan)
2-3 msk kakaopulver
0,5 dl valnötter

Mixa mandlarna till "smör". Jag slutade lite innan, mixern blev så varm...kanske därför de blev lite torra? Tillsätt agave, kakaopulver och valnötter och mixa till en jämn deg. Tryck ut degen i en pralinform eller i en liten form klädd med plastfolie. Låt stå i kylskåp minst två timmar innan du lossar pralinerna från formen eller skär plattan i bitar. Man behöver alltså inte en pralinform för att göra det här godiset, lika bra kan man platta ut degen i en liten form klädd med plastfolie. Jag har i alla fall en pralinform av silikon som jag köpt för flera år sedan för att göra chokladpraliner men det har sedan aldrig blivit av så nu passade jag på att äntligen testa formen.