fredag 16 november 2012

Färgglad godistårta


Den här tårtan gjorde jag till Nicoles och Edwins gemensamma födelsedagskalas. (Jo, jag gjorde det igen, skrev fel namn på tårtan...). Enda önskemålet var en tårta som skulle passa en flicka och en pojke och med många dekorationer. Jag kom att tänka på att det nog kunde vara roligt att göra en godistårta - jag har sett många olika varianter av sådana på olika bloggar och nu fick jag också chansen att göra en.


Min variant av godistårta blev dekorerad med lakrits, choklad, kolakarameller, slickepinnar och m&m's.


Tårtan bestod av ljus tårtbotten och var fylld med jordgubbsmousse och tjock kinuskisås (kokade lika delar farinsocker och grädde i ca 10 minuter). Den var spacklad med cream cheese frosting och täckt med marsipan. Dekorationerna bestod av marsipan och sockermassa, och pinnarna till slickepinnarna var grillpinnar, därför tyckte jag det var ok att trycka ner dem i tårtan.